Viisi syytä miksi yrityksesi tarvitsee PR:ää

“Advertising is what you pay for; publicity is what you pray for.”

Mitä on PR? Ironista kyllä, PR-ammattilaisilla on usein vaikeuksia selittää, mitä heidän työnsä on. Yksinkertaisesti sanottuna PR on maineen hallintaa. Sitä, kuinka hyvin yleisö samaistuu yritykseesi. PR on hienovaraista taiteilua suostuttelun ja tarinankerronnan välillä, jonka tavoitteena on vakuuttaa yleisö tuotteen, idean tai saavutusten merkityksellisyydestä.

Alta löydät viisi syytä miksi yrityksesi tarvitsee PR:ää.

  1. Brändin tunnettuuden rakentaminen

Tietävätkö ihmiset kuka olet ja miksi teet tätä mahtavaa, alan mullistavaa tuotetta? Kiinnostaako se edes heitä?
Hyvin suunnitellun, oikean kohdeyleisön tavoittavan PR-strategian avulla kyllä. Tämä vaatii usein aikaa ja vaivaa, mutta on ehdottomasti sen arvoista.
Tarkentamalla kohdeyleisöäsi saat tarinasi todennäköisemmin näkyviin sen ryhmän keskuudessa, jolla on liiketoimintasi kannalta todella merkitystä.
Kaikkiin ihmisiin vetoaminen saattaa kuulostaa houkuttelevalta, mutta silloin käy helposti niin, ettei kukaan samaistu ideaasi tarpeeksi.

  1. Luottamuksen ansaitseminen

Toisin kuin kallis (siis todella kallis) maksettu mainonta, joka takaa näkyvyytesi missä tahansa kunhan kukkarosi nyörit pysyvät löysällä, PR on ansaittua.
PR:n voi nähdä pitkäjänteisenä pelinä, johon todella kannattaa syventyä. Selvitäksesi siitä voittajana sinun tulee vakuuttaa media ja toimittajat siitä, että tarinasi on kertomisen arvoinen.
Oletko koskaan nähnyt mainosta ja ajatellut, “miksi tämä näytetään minulle”, “tämä ei ole minulle relevanttia” tai “tämä on pelkkä spämmi”? Yleisö muuttuu skeptiseksi, ja mainonta koetaan tunkeilevana.
Entä monestiko olet valinnut ravintolan sen perusteella, että tuttavasi kehui ruuan olevan taivaallista ja palvelun loistavaa?
Sama pätee PR:ään. Jos puolueeton toimittaja päättää itsenäisesti kirjoittaa yrityksestäsi, tuotteestasi tai esimerkiksi tapahtumastasi, saat huomattavasti lisää uskottavuutta ja tulevat PR-kampanjasi helpottuvat.

  1. Myyntiliidien tuottaminen

Tämä on viime kädessä ratkaiseva tekijä useimmille yrityksille. Ja viime kädessä PR tulee auttamaan myyntiliidien tuottamisessa. On sanomattakin selvää, että mikäli yrityksesi näkyvyys ja bränditietoisuus mediassa on vahvaa, ihmiset ostavat sinulta todennäköisemmin.

  1. Tiedottaminen

Saitko juuri uuden, mahtavan bisneskumppanin tai varmistuksen rahoituksesta, joka kiihdyttää yrityksesi menestykseen? Kerro siitä.
Tällaisilla asioilla on uutisarvoa ja ne ovat täydellisiä esimerkkejä siitä, miksi ihmisten tulisi välittää yrityksestäsi.

  1. Sijoittajien houkuttelu

Tässä on jälleen kyse uskottavuudesta. Tärkeän, mielenkiintoisen sanoman kertominen oikeassa mediassa oikeaan aikaan viestii sijoittajille, että yrityksessäsi on potentiaalia ja se on heidän aikansa ja rahansa arvoinen.

Riittikö tämä vakuuttamaan sinut?

Suomen kansainvälisimmän markkinointiviestintätoimiston San Franciscon perustaja Juhani Polkko kertoo Markkinointisummitissa, miten teet itse PR:ää tehokkaasti ja tuloshakuisesti!

Markkinointisummit on Suomen ensimmäinen markkinoinnin virtuaalitapahtuma, jossa voit viiden päivän aikana valita sinua kiinnostavat haastattelut ja katsoa ne sinulle sopivana ajankohtana. Ilmoittaudu nyt ja varmista paikkasi! Saat konkrettisia vinkkejä Suomen parhailta markkinoinnin asiantuntijoilta. ->