Tyttö, sinä olet brändi

Muutama kuukausi sitten istuin Turussa kahvilassa tekemässä töitä ja törmäsin vanhaan koulukaveriin. Tovin juteltua luonnollisesti tuli eteen tuli eteen se perinteinen kysymys “Mitäs sä oikeestaan nykyään teet?” Jätetään ystäväni elämänkerta toiseen kertaan mutta lyhyesti kerroin, mitä kaikkea on tullut hutkittua ja että “Itseasiassa olen menossa puhumaan henkilöbrändäyksestä yrittäjille tuossa muutaman viikon päästä.” Johon sain päin naamaa vastauksen: “Hyi vi*#@!, henkilöbrändäystä – opetat siis muita huijaamaan jengiä?”

Siinä itsekseni mietin, että olipa taas todella kiva nähdä. Mutta totesin, että “Kyllä se on tärkeä osa jokaisen asiantuntijan ammattitaitoa ja jopa sinullakin sellainen on!”. Johon tuli vielä suorampi: “Ei juma#*%&!x kyllä ole, minä en tuollaiseen alennu!”. Toki ymmärrän yskän mutta se saikin itseni ajattelemaan henkilöbrändäyksen ympärillä olevaa problematiikkaa ja siitä olevia ennakkoluuloja.

Henkilöbrändäys ei nimittäin ole valehtelua tai kenenkään huijaamista vaan omien vahvuuksien esiintuomista ja oman ammattitaidon brändäämistä siinä missä esimerkiksi yrityksenkin brändääminen. Se on oman itsensä esiintuomista sellaisena kuin olet – vain tavat, viesti ja kulmat on tarkemmin valittu. Vaikutus on suuri sillä nykyään henkilöbrändit ovat voimakkaampia kuin yritysten brändit. Ihmisiä kiinnostaa ihmiset. Tämä luokin sitten ongelmia varsinkin meille suomalaisille, sillä itsensä podiumille nostaminen on aina niin helkutin hankalaa.

Henkilöbrändin voisi laveasti määritellä niin, että mitä ihmiset sinusta muistavat tai sanovat kun poistut huoneesta. Se miltä näytät, maistut, haiset, tunnut, kuulostat ja kuinka viestit ihmisten kanssa rakentaa jatkuvasti sinun henkilöbrändiäsi. Halusit tai et, ihmisillä on aina jokin kuva sinusta. Harvassa on sellainen yrittäjä, asiantuntija tai edes työntekijä, joka voisi muuttaa kuuseen ja olla kommunikoimatta muiden kanssa ja samalla onnistuneesti myydä omaa osaamistaan.

Jotenkin on myös outoa, että julkkiksille on ok, rakentaa ja hallita omaa henkilöbrändiä mutta jollain tavalla se on meille peruspulliasille hyväksyttävää. Dome Karukosken vuosituhannen alun elokuvassa “Tyttö sinä olet tähti” nuori Nelli lähtee pyrkimään laulajan ja esiintyjän uralle. Luontevasti elokuvan voisi uudelleennimetä “Tyttö sinä olet brändi.”

Halusit tai et, sinulla on henkilöbrändi. Niin myös tarinan opiskelukaverillanikin. Oikeastaan ainoa kysymys kuuluu, että ohjaatko sinä sitä vai et.

Kirjoittaja Jaakko Männistö on startup-yrittäjä ja asiakaskokemuksen mittaamisen ammattilainen yrityksessä Feedbackly sekä Suomen Yrittäjien istuva varapuheenjohtaja ja hallituksen jäsen. www.feedbackly.com

Ilmoittaudu Markkinointisummittiin, niin näet myös Jaakon asiantuntijahaastattelun henkilöbrändäyksestä.

Markkinointisummit on Suomen ensimmäinen markkinoinnin virtuaalitapahtuma, jossa voit viiden päivän aikana valita sinua kiinnostavat haastattelut ja katsoa ne sinulle sopivana ajankohtana. Ilmoittaudu nyt ja varmista paikkasi! Saat konkrettisia vinkkejä Suomen parhailta markkinoinnin asiantuntijoilta.