Tapahtumat ovat sisältömarkkinointia parhaimmillaan

Sisältömarkkinointi, tuo viime vuosien trendisana, jota kuulemasta et ole voinut välttyä. Tosiasiassa kyseessä on markkinointiin jo aikapäiviä sitten vakiintunut tekniikka, jonka avulla haluttua kohderyhmää johdatellaan kohti yrityksen määrittämää suuntaa. Yksinkertaistetusti sisältömarkkinointi on parhaimmillaan myyntiä ilman myyntilauseita: se herättää oikeiden ihmisten huomion, puhuttelee ja sitouttaa heitä tarinoiden kautta sekä tarjoaa mahdollisuuden tarpeen heräämiseen luonnollisesti uusien näkökulmien kautta. Ehkä yksi klassisimmista sisältömarkkinoinnin malliesimerkeistä sijoittuu 1900-luvun alkupuolen Ranskaan. Autonrenkaita valmistavat Michelinin veljekset, Édouard ja Ándre, pähkäilivät, kuinka rengasmyyntiä saataisiin kiihdytettyä. Ihmiset eivät oikein ymmärtäneet autoilun päälle ja kysyntä autoille – ja näin ollen renkaille – oli hyvin pientä. Veljekset keksivät luoda oppaan, jossa esiteltiin kivoja ravintoloita ja hotelleja ympäri Ranskan. Oppaan myötä ihmiset innostuivat matkaamaan kotikylää kauemmas oppaassa kehuttuihin kyliin ja autoilumania levisi koko maahan kulovalkean tavoin. Tänä päivänä pääasiassa tähdistä ja fine diningista tunnettu Michelin-opas on täydellinen esimerkki onnistuneesta sisältömarkkinoinnista.

Sisältömarkkinointi mielletään usein ensimmäisenä ladattaviin oppaisiin, blogisisältöihin ja videotallenteisiin. Michelinin veljesten ajoista maailma on toki muuttunut ja digitalisaation tuomat mahdollisuudet tavoittaa ja seurata potentiaalisia asiakkaita on luonut uudenlaisen ulottuvuuden sisältömarkkinoinnin mittaamiselle. Internet ja sen myötä syntyneet lukuisat alustat tarjoavat ihanteelliset puitteet monitasoisen sisältömarkkinointistrategian rakentamiselle. Ihmiset ovat kokoontuneet kertomaan tarinoita ja hengailemaan laumassa jo kauan ennen sisältömarkkinoinnin syntymistä. Kasvokkain tapahtuva vuorovaikutus ja tarinointi on itsessään äärimmäisen tehokas markkinoinnin sisältömuoto. Syy, miksi tapahtumia ei perinteisesti mielletä osaksi nykypäivän sisältömarkkinointia, johtuu tapahtumien kömpelöstä mitattavuudesta, heikosta datajohdettavuudesta ja sen myötä tapahtumien väistämättömästä siiloutumisesta suhteessa muihin markkinoinnin kanaviin. Kaikista näistä ”ominaisuuksista” huolimatta tapahtumat syövät kuninkaan osan yritysten markkinointibudjeteista. Tapahtumien voimaan on edelleen vahva usko vaikka kukaan ei oikeasti osaa perustella datalla miksi.

Viisi vinkkiä kuinka otat kaiken hyödyn irti tapahtumista sisältömarkkinoinnillisesti

1) Määritä kohderyhmäsi

Sisältömarkkinoinnin ajatuksena on tarjota oikeanlaista sisältöä tarkoin kohdennetulle ihmisryhmälle. Tämä toki pätee ihan kaikkeen markkinoinnin tekemiseen, mutta tapahtumien osalta tässä on paljon kehitettävää. Tapahtuman onnistumisen indikaattorina pidetään liian usein ”tupa täynnä”-mallia, joka ei kerro itsessään mitään kohderyhmän laadusta. Uskalla tavoitella rohkeasti juuri sinulle tärkeimpiä ihmisiä ja mieti kuinka tarjoat lisäarvoa sisällön kautta määrittämällesi ostajapersoonalle. Kaikille kaikkea -mentaliteetti ei hyödytä ketään ja jättää osallistujalle kädenlämpöisen fiiliksen.

2) Määrittele mihin vaiheeseen tapahtuma ostopolulla sijoittuu

Asiakkaasi kulkevat jossain muodossa läpi kaikki asiakaspolun vaiheet: kiinnostuksen herääminen, harkinta-aika ja ostopäätöksen tekeminen. Koska jokainen matka kohti asiakkuutta on omanlaisensa, on jokaiselle ostajalle annettava sisältöjä ja työkaluja edetäkseen eteenpäin kohti ostopäätöstä. Mieti tarkkaan mihin vaiheeseen tapahtumasi oikein sijoittuu, onko se kenties tapahtuma, jonka avulla kasvatat yrityksesi tietoisuutta täysin uusille ihmisille esimerkiksi ilmaisen koulutuksen muodossa vai onko tapahtuman tavoitteena ylläpitää ja vahvistaa olemassa olevia asiakassuhteita.

3) Jatkuvuus ja johdonmukaisuus

Kun tapahtumalle on määritetty ostopolun vaihe, on hyvä tarkastella tapahtumaasi sisältönä muiden sisältöjen joukossa. Miten tapahtumasi sisältö täydentää muita markkinoinnissasi nostettuja teemoja? Tapahtumat suunnitellaan usein täysin irrallisena osana muusta markkinointiviestinnästä. Tämä toistuu harmittavan usein tapauksissa, joissa mukaan otetaan isolla rahalla tapahtumamarkkinointitoimisto, joka suunnittelee tapahtumalle upean viestinnällisen elinkaaren, joka ei loppujen lopuksi linkity millään tavoin muuhun markkinoinnin tarinaan. Jatkuvuus ja johdonmukaisuus ovat sisältömarkkinoinnin tärkeimpiä kulmakiviä.

4) Tavoitekonversio

Entäpä sitten kun tapahtuma on ohi. Mitä sen jälkeen tapahtuu? Kiitosviestit ja palautteet ovat onneksi jo vakiintuneet osaksi yritysten tapahtumaprosesseja mutta siihenpä viestintä sitten päättyykin. Tapahtuman avulla nostatettu hurmostila kannattaa kanavoida kohti seuraavaa ostopolun vaihetta. Ohjaatko osallistujan syventävien sisältöjen pariin vai kutsutko hänet seuraavaan tilaisuuteen – sinä päätät, millainen toivottu jatkokonversio oikein on.

5) Aseta mittaristo

Jos kerta ”tupa täyteen” -fiilismittari ei yksin riitä kertomaan miten tapahtuma oikein onnistui, on syytä ottaa sen rinnalle jokin muu menestystä todentava arvo. Moni yritys vakuuttaa vakuuttaa, että onnistuminen mitataan toteutuneilla kaupoilla. Uskallan väittää, että harva yritys sitoutuu tarkastelemaan yksittäisen tapahtuman tuloksia kolmen, kuuden tai kahdentoista kuukauden aikajänteellä. Kun kauppa konvertoituu konkreettisiksi euroksi usein vasta kuukausien – jopa vuosien kuluttua, on mittaamisen oltava todella pitkäjänteistä ja siihen on todella sitouduttava Jo pienikin numeerisesti todennettavissa oleva onnistumisen mittari on parempi kuin mutu.

Kirjoittaja Tiina Kilpelänaho toimii Pohjoismaiden suosituimman tapahtumanhallintapalvelun, Lyyti Oy:n, markkinointijohtajana. Lyyti on yksi  Markkinointisummit-tapahtuman pääyhteistyökumppaneista. Tutustu Lyytiin osoitteessa www.lyyti.fi.

Markkinointisummit on Suomen ensimmäinen markkinoinnin virtuaalitapahtuma, jossa voit viiden päivän aikana valita sinua kiinnostavat haastattelut ja katsoa ne sinulle sopivana ajankohtana. Ilmoittaudu nyt ja varmista paikkasi! Saat konkrettisia vinkkejä Suomen parhailta markkinoinnin asiantuntijoilta. ->

×
×
Ilmoittaudu Markkinointisummittiin
Ilmoittaudu tapahtumaan sähköpostiosoitteellasi