Podcastien kuuntelu kasvaa räjähdysmäisesti tarjoten yrityksille uuden kanavan vaikuttavalle sisältömarkkinoinnille

Podcastien kuuntelu kasvaa maailmalla räjähdysmäisesti ja myös Suomessa podcastit ovat nyt tekemässä läpimurtoa. Markkinan oletetaan kehittyvän niin kuin Ruotsissa neljä vuotta sitten: podcastien kasvu lähti liikkeelle siitä, että suositut bloggaajat siirtyivät poddaamaan. Parin viime vuoden aikana podcast on lunastanut paikkansa ruotsalaisten yritysten markkinointibudjetissa, eikä ihme – suosituimmilla podcasteilla on naapurimaassamme jopa puoli miljoonaa kuuntelijaa viikkotasolla.

Podcast on mediamuotona ollut olemassa jo pitkään, mutta vasta nyt tekeminen on ammattimaistunut ja kaupallistunut, ja myös yritykset ovat alkaneet hyödyntää podcasteja markkinoinnissaan. Kun verrataan podcasteja radioon, voittaa radio ainakin vielä tavoitettavuudessa, etenkin kun puhutaan hieman iäkkäämmästä kohderyhmästä. Podcastien vahvuus puolestaan on siinä, että niiden kautta voi tavoittaa hyvin kohdennettuja yleisöjä.

Erityisesti monimutkaiset ja laajemmat kokonaisuudet tulevat oikeuksiinsa podcastissa, jossa asiaa voidaan käsitellä huomattavasti syvällisemmin kuin esim. Twitter-päivityksessä tai Instagram-kuvassa. Tässä mielessä podcast on vastaisku tänä päivänä yhä enemmän yleistyvään pikaviestintään sosiaalisessa mediassa.

Podcast tarjoaa vaikuttavan ja intiimin keinon kohderyhmän tavoittamiseen

Podcastien tehokkuus mediana perustuu siihen, että podcastin vetäjä on monesti tunnettu sosiaalisen median vaikuttaja, jolla on oma, erittäin sitoutunut ja lojaali seuraajakuntansa. Lisäksi podcasteja kuunnellaan usein kuulokkeiden kautta (toisin kuin esim. radiota), mikä tekee siitä ylivoimaisesti intiimeimmän median. Eri tutkimusten mukaan ääni vaikuttaa meihin, jopa 90 % tehokkaammin kuin visuaalisuus.

Mainonta podcasteissa on verrattavissa blogimarkkinointiin. Sponsoroitu sisältö liitetään aina mahdollisimman luonnolliseksi osaksi ohjelman sisältöä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että podcastin vetäjä kertoo jostakin tuotteesta / palvelusta omin sanoin rakentaen sen ympärille omakohtaisen tarinan.

Toinen keino hyödyntää podcasteja on luoda yritykselle oma podcast. Se toimii sisältömarkkinoinnin keinona siinä missä muutkin sisältömuodot. Videoon verratessa podcastin hyöty on kustannustehokkuus ja se, että se ei vaadi kohderyhmältä ruudun äärelle pysähtymistä, vaan sisältöä voi kuunnella esim. matkalla kotiin töistä.

Haluatko oppia lisää eri markkinointimuodoista podcasteissa sekä kuulla konkreettisia case-esimerkkejä podcastien hyödyntämisestä sisältömarkkinoinnissa? Ilmoittaudu Markkinointisummittiin, niin näet Emilian asiantuntijahaastattelun.

Kirjoittaja Emilia Gustafsson on Wecastin osakas. Wecast on Suomen ensimmäinen itsenäinen podcast-verkosto ja -tuotantoyhtiö, jonka tavoitteena on tehdä podcasteista varteenotettava media Suomessa sekä auttaa yrityksiä hyödyntämään podcasteja markkinoinnissaan. Vuonna 2017 perustettu Wecast on tähän mennessä julkaissut 15 podcast-ohjelmaa. www.wecast.fi

Ilmoittaudu Markkinointisummittiin, niin näet myös Emilian asiantuntijahaastattelun Podcasteista.

Markkinointisummit on Suomen ensimmäinen markkinoinnin virtuaalitapahtuma, jossa voit viiden päivän aikana valita sinua kiinnostavat haastattelut ja katsoa ne sinulle sopivana ajankohtana. Ilmoittaudu nyt ja varmista paikkasi! Saat konkrettisia vinkkejä Suomen parhailta markkinoinnin asiantuntijoilta.