Paskalla bisnesidealla ei makseta veroja tai palkkoja

Kävin Kuopiossa luennoimassa ja yleisöstä kysyttiin, miten olen selvinnyt veroista. Vastasin, että firma tekee voittoa ja mulla on rahaa maksaa verot. Monia nauratti. Kysymys kertoo paljon suomalaisesta yrittämisestä –  tosi usein yrittäjiltä usein kuulee, miten ei ole rahaa maksaa postikuluja, asiakaspalautuskustannuksia, YELiä, arvonlisäveroa tai palkkaa ihmisille, joka tekis ne työt mitä ei ehdi itse tehdä.

Jos tuotteet ei mene kaupaksi tarpeeksi hyvään hintaan tai ollenkaan, syy ei ole maailmassa, vaan niissä tuotteissa. Jos ei pysty selviämään kaikista niistä lukuisista maksuista, mitä yrittämiseen kuuluu, bisnesidea on vaan yksinkertaisesti huono. Silloin kannattaa joko alkaa myymään jotain muuta, tai mennä palkkatöihin.

Jos näin on, päätös on tietysti tosi surullinen – firmahan perustetaan koska yritysidea on omasta mielestä tosi hyvä, ja vaatii työtä myöntää, ettei se olekaan, ainakaan kaupallisesti. Erityisen vaikeaa on, jos myy jotain itselle rakasta – vaikka käsitöitä tai taidetta – tai jos yritysidea perustuu hankkimaansa koulutukseen. Elämä saattais silti helpottua huomattavasti, jos siirtyisi myymään jotain, mistä saa sellaisen hinnan, että yrittäjyys on kannattavaa. Harva yrittäjä on loppujen lopuksi huono työssään, moni vaan yrittää väkisin myydä jotain, mikä ei mene kaupaksi, tai jossa on liikaa kilpailua. Elämä on joskus luopumista.

Joskus kyse on ihan vaan tuotteesta. Markkinointi ei ole vaikeaa – mietit vaan, mikä saisi sut ostamaan tuotteen, ja kerrot sen sitten potentiaalisille asiakkaille. Jos tuote on paska, eikä hyvä edes hinta-laatusuhteeltaan, siitä ei vaan yksinkertaisesti voi tehdä hyvää markkinointia. Silloin taas kerran bisnesidea on huono, ja jotain muuta pitäisi alkaa tekemään. Jos tuote taas on huono, muttei samaan rahaan saa parempaakaan, kannattaa tämä tieto kertoa selkeästi markkinoinnissa, jolloin markkinointi ei ole yhtään vaikeaa.

Jos yritysidea osoittautuu huonoksi, ei se ole häpeä, mikäli vaan osaa tunnistaa ja myöntää tilanteen. Ehkä siksi me käytetään juuri sanaa yrittäjyys – yritetään, toimiiko tää, ja jos ei, vaihdetaan johonkin muuhun. Yrittäjä ammattinimikkeenä on myös aivan loistava sana – yrittäjyys voi määritellä kyllä sun loppuelämän, mutta jokin tietty tutkinto tai työtehtävä saattaa kestää vain muutamia tai muutamia kymmeniä vuosia.

Osallistun Markkinointisummit -nimiseen tapahtumaan esiintyjän roolissa. Tapahtuma on ilmainen ja virtuaalinen, ja esimerkiks mun setin voit kuunnella/katsoa keskiviikkona 14.3. Mun piti kirjoittaa tää teksti mainostamaan mun puheenvuoroa, mutta se oli vaikeaa, koska mun puheeni kertoo aika laajalta kannalta kaikenlaista olennaista yrittämisestä ja verkkokaupasta. Tulipahan nyt sitten rantattua yhdestä olennaisesta pointista. Jos yrittäjyys kiinnostaa tai olet jo yrittäjä, ja verkkokauppa kiinnostaa, käy kuuntelemassa ainakin mun puheenvuoro.

Artikkelin kirjoittaja Valtteri Lindholm on Varustelekan kauppias. Valtteri perusti Varustelekan 2003, ja keskittyy nykyään visiointiin, markkinointiin, brändäykseen ja muiden yrittäjien auttamiseen. www.varusteleka.fi

Ilmoittaudu Markkinointisummittiin, niin näet myös Valtterin asiantuntijahaastattelun verkkokaupan markkinoinnista.

Markkinointisummit on Suomen ensimmäinen markkinoinnin virtuaalitapahtuma, jossa voit viiden päivän aikana valita sinua kiinnostavat haastattelut ja katsoa ne sinulle sopivana ajankohtana. Ilmoittaudu nyt ja varmista paikkasi! Saat konkrettisia vinkkejä Suomen parhailta markkinoinnin asiantuntijoilta.