Ollin Kolme Käskyä Google-markkinointiin

  1. Sinun tulee toteuttaa asiakkaasi haluja

Google on hakukone. Tämä tarkoittaa sitä, että ihmiset kertovat Googlelle mitä he haluavat tehdä ja Google pyrkii auttamaan parhaansa mukaan.

Markkinointi-ihmisen silmissä tämän on poskettoman hyvä diili.

Perinteisessä markkinoinnissa koitetaan tavoittaa oikea kohdeyleisö oikealla viestillä, oikeaan aikaan.

Google-markkinoinnissa asiakas on jo kertonut mitä hän haluaa. Markkinoijan tehtäväksi jää tarjota paras ratkaisu tähän tarpeeseen. Markkinointia Googlessa kannattaakin tarkastella lähinnä kilpailuna muita mainostajia vastaan.

Sinulla tulee olla aina paras vastaus asiakkaan tarpeeseen.

Katso miten kilpailijasi mainostavat.

  • Oletko heitä parempi?
  • Onko sinulla tarjolla enemmän tietoa myytävästä tuotteesta kuin kellään muulla?
  • Onko hintasi kilpailukykyinen?
  • Kannattaako asiakkaan valita sinut vai kilpailijasi?

Tämä koskee sekä hakukoneoptimointia, että adwords-mainontaa. Molemmissa vain parhaat vaihtoehdot pääsevät esille.

  1. Et voi huijata Googlea

Aika usein varsinkin hakukoneoptimoinnin yhteydessä ihmiset kyselevät millaisia kikkoja ja huijauksia kannattaa käyttää. Välillä samat ihmiset vielä vähän ylpeinä kertovat miten he ovat syöttäneet meta-avainsanoihin tai vaikka wordpressin SEO-työkaluun sanoja jotka eivät liity aiheeseen mitenkään.

Aiemmin usein kuuli myös siitä, miten kätevää on piilottaa sivun alalaitaan tekstiä taustanvärisenä. Näin sivuille voi laittaa loputtomasti hyödyllisiä avainsanoja.

Valitettavasti mikään näistä keinoista ei toimi.

Uskotko ihan rehellisesti, että sinä pystyt huijaamaan yhtä maailman isoimmista yrityksistä?
Vielä heidän liiketoimintansa kulmakivessä?
Oletko todella fiksumpi kuin ne tuhannet maailman fiksuimmat insinöörit yhteensä?

Googlella on todella suuri valta siinä millaiseksi Internet on muodostunut. Kun Google päättää, että sivustojen pitää toimia mobiililaitteilla, laittavat verkkosivustojen ylläpitäjät sivustot mobiilikuntoon.

Kun Google vaatii suojattua yhteyttä, verkkosivuston ylläpitäjät rupeavat sitä käyttämään.

Kun Google käskee – verkkosivuston ylläpitäjät tottelevat.

Syy on hyvin yksinkertainen. Google tuo niin paljon liikennettä ja liikevaihtoa, ettei urputtaminen auta.

On vain parempi totella Googlea ja tehdä nopeat, turvalliset ja mobiiliystävälliset sivut joilla on laadukasta sisältöä.

  1. Ole alasi paras

Tämä on helppo sääntö joka juontuu edellisestä kahdesta käskystä. Sinun tulee olla oman alasi paras asiakkaiden ja Googlen silmissä.

Tämä kuulostaa varmaan aika itsestään selvältä tavoitteelta. Kaikki yritykset haluavat olla parhaita.

Tässä kohtaa pitää olla taas rehellinen. Oletko oikeasti, objektiivisesti arvioituna, alasi paras toimija? Koko maailmassa?

Et välttämättä. On aika vaikea väittää olevansa koko maailman paras rakennusyritys. Sen sijaan on helpompi todistaa, että on esimerkiksi Pohjois-Pohjanmaan paras rintamamiestalojen kattoremontteihin erikoistunut yritys. Näin voit keskittyä olemaan paras siinä mitä oikeasti teet.

Asiantuntemuksen tulee näkyä myös kotisivuilla ja markkinoinnissa. Jaa osaamistasi, anna vinkkejä, tuota sisältöä, tee yhteistyötä.

Määrittele se ala ja alue jolla voit rehellisesti sanoa olevasi paras.

Tämän jälkeen toimi aina niin kuin alan parhaan toimijan tulisi toimia.

Kirjoittaja Olli Kopakkala on elättänyt itsensä verkkomarkkinoinnilla 15 vuoden ajan. Työkalupakettiin kuuluvat hakukonemarkkinointi, facebook-markkinointi, sähköpostimarkkinointi ja sisältömarkkinointi. Viimeiset vuodet Olli on vastannut UKKO.fi:n markkinoinnista. Tällä hetkellä Olli toimii UKKO Work-henkilöstövuokrauspalvelun markkinointivastaavana.

Markkinointisummit on Suomen ensimmäinen markkinoinnin virtuaalitapahtuma, jossa voit viiden päivän aikana valita sinua kiinnostavat haastattelut ja katsoa ne sinulle sopivana ajankohtana. Ilmoittaudu nyt ja varmista paikkasi, niin näet tai kuulet Ollinkin haastattelun Google-markkinoinnista! Tapahtumassa saat konkrettisia vinkkejä Suomen parhailta markkinoinnin asiantuntijoilta. ->

×
×
Ilmoittaudu Markkinointisummittiin
Ilmoittaudu tapahtumaan sähköpostiosoitteellasi