Miksi markkinointi on kuin kuntoilu (ja epäonnistuu samoista syistä)

Tammikuu on aina huvittava aika käydä salilla. Juu, siellä on ruuhkaa, mutta samalla siellä saa ihastella miten ihmiset jotka eivät ole käyneet noin vuoteen salilla yrittävät nyt apinan raivolla korvata monen kuukauden toimettomuuden käymällä joka päivä ja käyttämällä ihan kaikkia laitteita (välillä jopa yhtä aikaa). Tämä tapaa kestää viikon, ehkä kaksi, ja sitten tilanne rauhoittuu. Samat ihmiset voivat sitten ilmestyä toukokuun loppupuolella, projektina “rantakuntoon kymmenessä päivässä”. Kuin ihmeen kaupalla, kumpikaan hetkellinen kuntoiluvillitys ei tuota kovinkaan mairittelevia tuloksia. Tiedämme kaikki, jopa minunlainen laiskimus joka vihaa salilla käymistä, miksi näin on. Kuntoilussa tärkeää ei ole että kerran kahdessa kuukaudessa rehkii niin että paikat hajoavat tai että juoksee yhden 15 kilometrin lenkin ja sitten vetää lonkkaa seuraavat seitsemän viikkoa, vaan se että tekee tasaisesti, vaikka ihan vähänkin. Kolme 20 minuutin hölkkää viikossa on tuhat kertaa parempi kuin yksi puolimaraton kylmiltään. Kolme kertaa viikossa salilla, vähemmälläkin rehkimisellä, hakkaa mennen tullen sen tammikuun killer-viikon.

Kaikki tajuaa tuon yllä olevan, ja hihittelee niille jotka epätoivoisesti yrittävät tulla fitnesshirmuiksi hetkessä. Samalla yllä oleva kuvaa myös erinomaisen hyvin sitä miten moni suomalainen yritys lähestyy markkinointia. Sama helvetillinen innostus, sama kaiken kokeileminen yhtä aikaa, sama kiire luoda tapahtuma, ja sitten sama unohdus, sama epäonnistuminen mitä tulee johdonmukaiseen toimintaan. Joku keksii että nyt Instagram on sitä kuuminta hottia, ja luodaan projekti, päivitetään hullun lailla, hashtagit lentelee ja kivaa on. Sitten huomataan että se jatkuva päivittäminen onkin ihan työtä, ja muutkin jutut painaa päälle. Annetaan, parhaassa tapauksessa, jollekin juniorille, ja sitten koko juttu unohtuu. Puolen vuoden päästä joku havahtuu siihen ettei yritys markkinoi oikeastaan yhtään, joten nyt on pakko luoda kampanja, ja sille näyttävä tilaisuus. Palkataan puhuja ja artisti, komeat puitteet, ja hetken kaikki näyttää hyvältä. Kunnes kampanjabudjetti on käytetty, eikä kukaan jaksa sitä jälkipyykkiä.

Yllä oleva voi kuulostaa kärjistykseltä, mutta ikävä kyllä se myös kuvaa sitä poukkoilua jota näkee suomalaisten yritysten markkinointistrategiassa. Sen sijaan että tekisi vähemmän mutta jatkuvasti, panostamme vieläkin hetkellisesti, ilman pitkäjänteisyyttä. Toivomme kerta toisensa jälkeen että jokin ihmelääke – sosiaalinen media, sisältöstrategia, viraalit videot – voisi saada markkinointimme rantakuntoon kahdessa viikossa, vaikka meidän tulisi jo olla tarpeeksi aikuisia ymmärtääksemme ettei ihmelääkkeitä ole. Ei se tietenkään ole hauskaa tunnustaa että aito markkinointi vaatii pitkäjänteisyyttä ja ikävää puurtamista, mutta meidän tulisi muistaa että jos emme tätä näe niin olemme yhtä hassuja kuin se yksikin setä joka kuvittelee että seitsemän päivää pelkkää penkkipunnerrusta voisi tehdä hänestä Adoniksen.

Mutta sekä ihmiset että yritykset voivat oppia ja kehittyä. Joillekin kuntoilu tulee tavaksi, ja he siirtyvät yli-innostuneesta rehkimisestä sopivaan määrään kuntoilua, tasaiseen tahtiin. Toiset taas lähtee nöyrempään markkinointiin, jossa näyttävät rykäisyt vaihtuvat arkisempaan mutta järjestelmällisempään tekemiseen. Helmikuussa salilla on sitäpaitsi paljon paremmin tilaa, ja kanavissa mahdollisuus saada se oma viesti kuulumaan.

Ilmoittaudu markkinointisummittiin, niin näet Alfin asiantuntijahaastattelun!

Alf Rehn on innovaation, designin ja johtamisen professori, ja tämän lisäksi kirjailija, puhuja ja strateginen neuvonantaja. Hänen uusin kirjansa on Johtajuuden ristiriidat – miksi johtaja aina epäonnistuu ja miksei se ole ongelma. Katso myös www.alfrehn.com

Ilmoittaudu Markkinointisummittiin, niin näet myös Alfin asiantuntijahaastattelun.

Markkinointisummit on Suomen ensimmäinen markkinoinnin virtuaalitapahtuma, jossa voit viiden päivän aikana valita sinua kiinnostavat haastattelut ja katsoa ne sinulle sopivana ajankohtana. Ilmoittaudu nyt ja varmista paikkasi! Saat konkrettisia vinkkejä Suomen parhailta markkinoinnin asiantuntijoilta.

×
×
Ilmoittaudu Markkinointisummittiin
Ilmoittaudu tapahtumaan sähköpostiosoitteellasi