Markkinoinnin johtaminen on lupausten täyttämistä

Markkinoinnin johtaminen voi olla haastavaa. Mitä yrittäjän tulisi ottaa huomioon markkinoinnissa 2018? Kolme teemaa maistiaisina ennen Markkinointisummittia 😉

1.”PROMISE DELIVERED”

Tieto on kaikille saatavilla. Tuleva asiakkaasi voi sekunneissa googlata brändiäsi ja muodostaa käsityksensä netistä löytämänsä tiedon perusteella. Nykyinen asiakkaasi voi kertoa brändikokemuksestaan omille verkostoilleen hyvin helposti. Kontrollin aika on ohi, nyt pitää keskittyä siihen, että tehdään mitä on luvattu – ja mielellään lupaukset jopa ylitetään.

Mazdan brändijohtaja, hyvä ystäväni Markku Riekkola on kiteyttänyt tämän nerokkaasti: ”Brand is a promise delivered”. Paino sanoille PROMISE ja DELIVERED. Minkälaisia odotuksia markkinointi luo ja miten niihin vastataan?

Asiakaskokemus leviää digiajalla ja joko vahvistaen tai heikentäen brändiäsi. Milloin tuotat arvoa ja miten dokumentoit sen verkkoon? Otatko jo asiakkaan kohtaamisen tosissaan? Digiajallakin kyse on aina ihmisistä.

2.KILPAILUETU KESKIÖÖN 

Miksi asiakas ostaa sinulta? Väitän, että tämä on yrityksen ja johtajan ratkaisevin kysymys. Toisin sanoen, mikä erottaa sinut kilpailijasta siten, että asiakas päätyy ostamaan sinulta. Kysy tätä asiakkaaltasi ja kirkasta kilpailuetusi. Rakenna verkkosisältö kilpailuetusi varaan.

Sinulla tulee johtajana olla kyky kommunikoida suuntaviivat tulevaan selkeästi. ”Tähän suuntaan olemme menossa ja näin siinä onnistumme”. Kommunikoitko riittävästi visiota ja kilpailuetua henkilöstölle ja asiakkaille?

3.VERKKOSIVU KUNTOON

Rakenna oma mediasi kuntoon, eli panosta verkkosivuihin. Netistä löydät maksuttomia Website Gradereita, joilla pääset hyvin alkuun. Hanki www-analytiikka taustalle, esim. Google Analytics, jonka avulla voit tehdä viisaampia päätöksiä. Samalla mittaat, miten markkinointisi toimii.

Muista, että sinun ei tarvitse itse osata kaikkea. Kysyvä ei tieltä eksy ja verkostosta löytyy apua. Verkko on täynnä työkaluja, joiden avulla saat markkinointisi ja liiketoimintasi kukoistamaan. Oikeilla työkaluilla säästät myös aikaasi.

Maailman muuttuessa oppiva menestyy. Oppiminen onnistuu pienin askelin. Menestystä!

Kirjoittaja Ilkka Kurkela on markkinoinnin, myynnin ja pedagogiikan moniottelija. Hän on toiminut urallaan mm. liiketoimintajohtajana, markkinointipäällikkönä ja yrittäjien sparraajana. Kurkela auttaa ja energisoi ihmisiä eteenpäin kohti unelmiaan. www.ilkkakurkela.fi

Ilmoittaudu Markkinointisummittiin, niin näet myös Ilkan asiantuntijahaastattelun markkinoinnin johtamisesta.

Markkinointisummit on Suomen ensimmäinen markkinoinnin virtuaalitapahtuma, jossa voit viiden päivän aikana valita sinua kiinnostavat haastattelut ja katsoa ne sinulle sopivana ajankohtana. Ilmoittaudu nyt ja varmista paikkasi! Saat konkrettisia vinkkejä Suomen parhailta markkinoinnin asiantuntijoilta.