Kaikki, mitä teet tai jätät tekemättä, on markkinointia!

Kävelen kadulla kohti tuttua kahvilaa kunnes kohtaan somesta tutun hahmon. Kysyn haparoiden, mitä hänelle kuuluu. Hän kertoo olevansa myyjä. En olisi arvannut, sillä olemus on epäsiisti. Keskustelun aikana hän kuitenkin vaikuttaa pätevältä. Lopuksi hän ojentaa laukustaan käyntikortin. Se on reunoista kulunut ja väriltään väljähtänyt. Otan kortin vastaan, mutta mietin, uskallanko luottaa myyjään, joka on epäsiisti eikä pidä huolta tavaroistaan?

Esimerkki on kärjistetty, mutta totuudenmukainen. Alitajuntani rakentaa kuvan jokaisesta kohtaamastani henkilöstä tai mainoksesta huomattavasti nopeammin kuin aivot viestivät ajatuksia tajuntaani.

Jokainen pieni yksityiskohta vaikuttaa siihen, miten miellän kohtaamani henkilöt: miten hän on pukeutunut, miten hän käyttäytyy ja puhuu ja vaikka millaisen käyntikortin hän ojentaa kohtaamisen lopuksi. Jokainen pieni yksityiskohta on kuin legopalikka, jotka yhteen liitettyinä muodostavat kokonaisuuden, eli mielikuvan.

Ota valta omasta mielikuvastasi

Kun tiedät, kehen haluat vaikuttaa ja mitä asioita asiakkaasi arvostavat, voit ottaa vallan omasta mielikuvastasi. Mikäli palvelustasi maksetaan premium-hintaa, on jokaisen yksityiskohdan viestittävä saatavasta lisäarvosta.

Sopimuspaperin on oltava paksumpaa, pukeutumisen astetta formaalimpaa, materiaalien on oltava laadukkaita ja näyttäviä ja palvelun on pelattava. Sinun tulee olla aina asiakasta askeleen edellä. Toimit ennakoivasti ja jokaisen yksityiskohdan on oltava mintissä, jolloin asiakas voi sinulta hyvällä itseluottamuksella nyt ja jatkossa.

Mikäli myyt hyvinvointipalveluita, on sinun oltava ilmentymä omasta palvelustasi. Et voi tulla paikalle väsyneenä ja kärttyisenä. Jos sinulla on huono päivä, on parempi siirtää myyntikäynnit toiseen päivään. Kun tapaat potentiaalisen asiakkaan, on jokaisen liikkeesi oltava energinen ja napakka. Sinun tulee voida hyvin, sillä olet, mitä myyt. Tämä koskee myös kaikkia työntekijöitäsi tai myyjiäsi.

Tunne asiakkaasi – kohtaa kanavariippumasti

Sosiaalisen verkon aikana mielikuvat voivat saada siivet. Huono palaute kantaa 11 kertaa kauemmas kuin positiivinen palaute keskimäärin. Se on somen luonne. En halua pelotella, mutta haluan, että tiedostat, millaisten voimien kanssa olet tekemisissä.

Jos myyt erottuvaa palvelua, on oma palvelusi oltava erinomaista. Jos myyt sosiaalisen median markkinointia, on oma sivusi oltava aktiivinen ja uskottava. Jos olet konsultti, on sinun viestittävä verkossa aktiivisesti ja rakennettava osaavaa ja ammattitaitoista henkilöbrändiä esim. bloggaamalla ja vloggaamalla.

Passiivisuus, välinpitämättömyys ja ilman selkeää suuntaa toimiminen ei enää tänä päivänä toimi. Sinun tulee tietää ja tuntea oma palvelusi läpikotaisin. Sinun tulee tietää, kuka on asiakkaasi ja mitä he sinulta haluavat. Tämän jälkeen voit rakentaa strategian jokaista kohtaamista varten kanavasta ja paikasta riippumatta.

Ota valta ja onnistu!

Tule kuulemaan lisää ajatuksia keskiviikkona alkavassa Markkinointisummitissa, joka tarjoilee asiaa markkinoinnista, myynnistä ja liiketoiminnasta 5 päivän ajan ja yli 20 huippuasiantuntijan voimin. Nähdään siellä!

Artikkelin kirjoittaja Joonas Villanen edustaa uuden ajan markkinoinnin strategistia ja sisällöntuottajaa. Tekemisen keskiössä tarpeiden ja ostopolun tunnistaminen, mikrosisältö- ja inbound-markkinointi, mittaaminen ja markkinoinnin automaatio. Missiona on auttaa yrityksiä tekemään rohkeampia kokeiluja digissä.

Markkinointisummit on Suomen ensimmäinen markkinoinnin virtuaalitapahtuma, jossa voit viiden päivän aikana valita sinua kiinnostavat haastattelut ja katsoa ne sinulle sopivana ajankohtana. Ilmoittaudu nyt ja varmista paikkasi! Saat konkrettisia vinkkejä Suomen parhailta markkinoinnin asiantuntijoilta. ->

×
×
Ilmoittaudu Markkinointisummittiin
Ilmoittaudu tapahtumaan sähköpostiosoitteellasi