Ihminen on kiinnostava, mainos ei

Rakas mainostaja, minulla on sinulle huonoja uutisia: harvaa asiakasta kiinnostaa nähdä mainontaa somessa. Mainosmaiset sisällöt ärsyttävät, koska ne vievät käyttäjän uutisvirrassa tilaa parhaan kaverin vauvakuvilta ja siskon lomakuulumisilta. Tai mikä pahempaa, mainokset voivat olla myös niin hajuttomia tai mauttomia että ne sivuutetaan kokonaan. Joka tapauksessa yrityssivujen julkaisema sisältö on käyttäjäkokemuksen kannalta niin suuri rasite että Facebook ilmoitti vuoden 2018 alussa laskevansa niiden osuutta käyttäjien uutisvirrasta radikaalisti. Toki kanavalla on intressinsä saada lisää rahaa mainoskaupasta, mutta käsi sydämellä: oletko itse somessa seurataksesi kaupallisten toimijoiden tiedotteita?

Onko yritysten sitten mitään järkeä käyttää sosiaalista mediaa markkinoinnissaan? Tottakai, mutta lähestyskulma tulee miettiä täysin uusiksi. Mainonta sellaisena kuin se perinteisesti ymmärretään on harvoin somessa kuluttajia kiinnostavaa, ja siksi suuret brändit käyttävät runsaasti rahaa erilaisten sisältökonseptien kehittämiseen ja jakeluun. Mutta entäs pieni yritys, miten se voi ikinä kilpailla valtaisia brändikoneistoja vastaan tilasta käyttäjien syötteissä? Vastaus on onneksi että oikein mainiosti hyödyntämällä tiettyjä pienuuden tuomia etuja. Suurin niistä on ihminen.

Jokainen suuri tarina tarvitsee sankarin. Pienten yritysten kannattaa nostaa somesisältönsä sankariksi yrittäjä ja yrityksen työntekijät. Kerro, mitä yrityksesi arkeen kuuluu ja mitä tapahtuu kulissien takana. Miten ja missä tuotteessi valmistuvat, mille kättesi jälki näyttää. Muista, että voit kertoa myös asiakkaidesi tarinan – heidän suostumuksellaan toki. Keskeistä on, että ihmiset luottavat tarinoihin, joilla on kasvot.

Tuntuuko alkuun pääsy vaikealta? Tässä muutama idea vapaasti käytettäväksi:

  • Kerro, mitä yrityksesi päivään kuuluu. Video on tässä hyvä apuväline. Työsi voi olla sinulle arkista, mutta muille uutta ja kiinnostavaa.
  • Näytä, miten tuotteesi valmistuu. Muista ylpeys omasta osaamisestasi!
  • Kysy, miten olet onnistunut asiakkaidesi mielestä. Suositukset ja kehitysideat ovat molemmat arvokkaita.

Saadaksesi viestisi kuuluviin oikealle kohderyhmälle (tai pian ollenkaan) on mainostajan valmistauduttava käyttämään rahaa mainostamiseen. Mainostettavien julkaisujen ei kuitenkaan tarvitse näyttää mainoksilta, vaan niiden pitää ilahduttaa, informoida tai tuottaa näkijälleen muuta mieleenpainuvaa hyötyä.

Kirjoittaja Sanna Räsänen auttaa useilla eri toimialoilla toimivia mainostajia tekemään omien asiakkaidensa tarpeita palvelevaa, mitattavaa ja tuloksellista somemainontaa. Siinä sivussa hän vetää Omnicom Media Groupin sosiaalisen median sisäistä kehitystyötä.

Ilmoittaudu Markkinointisummittiin, niin näet myös Sannan asiantuntijahaastattelun sosiaalisen median mainonnasta.

Markkinointisummit on Suomen ensimmäinen markkinoinnin virtuaalitapahtuma, jossa voit viiden päivän aikana valita sinua kiinnostavat haastattelut ja katsoa ne sinulle sopivana ajankohtana. Ilmoittaudu nyt ja varmista paikkasi! Saat konkrettisia vinkkejä Suomen parhailta markkinoinnin asiantuntijoilta.